Logo Ajuntament de L'Hospitalet

Llicència d'ocupació de la via pública per a terrasses d'establiments de restauració

Sol·licitud de la llicència que permet la implantació d'una terrassa al carrer per part d'un establiment amb la llicència de restaurant, de bar o de restaurant-bar.

La llicència permet la instal·lació durant tot l'any (de l'1 de gener al 31 de desembre) o temporada (del 15 d'abril al 15 d'octubre), de:

  • Vetlladors: constituïts per una taula i cadires.
  • Para-sols: segons la seva superfície, mesurada en m2.
  • Jardineres/mampares
  • Estufes
  • Tarimes

La primera implantació d’una terrassa comportarà la presentació d’un projecte tècnic, amb el contingut que s’indica en el full informatiu de requisits i criteris tècnics.

Amb caràcter general, és necessari que en la façana de l’establiment existeixi una vorera de al menys 4,10 metres. En aquest cas, es poden concedir mòduls estàndards constituïts per una taula i 4 cadires. A les voreres amb amplada entre 3,10 i 4,09 metres, es podrà autoritzar la instal·lació de vetlladors de “mobiliari reduït”, constituït per una taula i dos cadires. Excepcionalment, es podrà valorar la instal·lació de vetlladors en altres casos.

La llicència s'autoritzarà amb el següent horari:

  • Establiments amb l'horari general:
    • de 9 h. a 23 h. de diumenges a dijous.
    • de 9 h. a 24 h. divendres, dissabtes i vigílies de festiu.
  • Establiments amb horari limitat:
    • de 9 h. a 22 h. tots els dies.

No obstant, en cap cas es podrà superar l'horari màxim autoritzat a l’activitat.

Persones titulars de llicència d’activitat relativa a establiments de restauració (restaurant, bar, restaurant-bar) que s'adeqüin als requeriments establerts.

Els establiments de venda de pa i/o xarcuteria amb consumició no tenen la consideració d’establiments de restauració, per tant no se’ls podrà autoritzar cap ocupació relacionada amb la llicència de terrassa.

  • Ser titular d'una llicència d'activitat relativa a establiments de restauració (bar, bar-restaurant, restaurant).
  • La persona titular de l'establiment no pot tenir cap deute amb l'Ajuntament (taxes, tributs, sancions o multes coercitives).
  • Tenir una assegurança de responsabilitat civil on els vetlladors formin part del risc assegurat i on la persona assegurada sigui la titular de la llicència de l'activitat.
  • Que l'aforament de l'establiment, segons la llicència d'activitat, permeti la instal·lació de vetlladors.
  • En tots els casos, complir amb els requisits tècnics i consideracions indicades al document adjunt en aquest tràmit com 'Requisits i criteris tècnics per la implantació de terrasses'

Durant tot l'any.
El termini per donar resposta és de 2 mesos, des de la data de registre de la sol·licitud.

La falta de resposta no habilita els interessats per fer l’ocupació de la via pública, atès que el silenci és desestimatori, i és necessari una resolució expressa d'autorització.
La llicència es concedeix per a l'any natural, tot i que es renovarà automàticament sempre que es compleixin els requisits indicats a la normativa vigent.

Es podrà revocar la llicència si:
  • Es canvien les característiques físiques o d'utilització de la terrassa, sense comunicació prèvia a l'Ajuntament.
  • No es manté la senyalització en perfectes condicions de conservació d'acord amb les condicions tècniques fixades.
  • No es paguen les taxes i tributs establerts a les ordenances fiscals vigents.
  • Es comprova que no es mantenen els requisits establerts per a la seva concessió.

Per tramitar per internet heu de disposar d′un sistema d′identificació acceptat pel servei VÀLid.

  1. Cliqueu sobre el botó Tramitar on-line.
  2. Identifiqueu-vos amb qualsevol dels sistemes acceptats pel servei VÀLid.
  3. Empleneu el formulari que s'obrirà.
  4. Adjunteu, si cal, els arxius o fitxers de la documentació necessària per al tràmit.
  5. Cliqueu enviar. En aquest moment estareu signant la sol·licitud per presentar-la al registre electrònic de l'ajuntament
Finalitzat el tràmit rebreu un correu electrònic amb el justificant de la seva presentació.

Nota: Consulteu aquesta ajuda per comprovar que la configuració del vostre equip és compatible amb els requisits tècnics de l'aplicació.

Documentació necessària

  • Memòria tècnica o projecte que, tenint en compte la normativa legal vigent, indiqui:
    • Número de vetlladors i/o para-sols sol·licitats
    • Mida de la vorera
    • Proposta d'ubicació i espai a ocupar
    • Espai ocupat per cada mòdul de taula i cadires i/o tendal
    • Plànol de la ubicació
    • Altres elements a instal·lar ( jardineres, estufes, etc.)
  • Pòlissa d’assegurança de responsabilitat civil (ha de constar expressament que els vetlladors formen part del risc assegurat. En el seu defecte aquest extrem pot acreditar-se mitjançant certificat emès per la companyia asseguradora (no s’admeten els certificats emesos per les corredories i/o agents d’assegurances).
  • Rebut vigent del pagament de l'assegurança de responsabilitat civil.

La resta de requeriments seran comprovats pel departament gestor i pot ser que es demani alguna documentació en cas de necessitar-la, tant abans de la concessió de la llicència com en qualsevol moment durant la seva vigència.

Tramitar on-line

Tarifes segons les ordenances fiscals municipals vigents (article 8.1, tarifes 1.1.2.-1.1.3.-1.1.4. de l’Ordenança fiscal núm. 2.13 Taxa per l'aprofitament del sòl, vol i subsòl de la via pública (vigent des de l'1/04/2025)
Tinent d'alcalde o Regidor/a de l'àrea

Preguntes Freqüents:

  • Quants vetlladors puc sol·licitar?
    El número de vetlladors ve condicionat per l’aforament màxim del local. Si aquest ho permet, es tindran també en compte altres factors, com les característiques de l’indret o la possible generació de molèsties al veïnat.
  • Es pot canviar la modalitat (anual o de temporada) dels vetlladors autoritzats?
    Si.
  • Quina documentació es requereix per a sol·licitar un canvi de nom?
    La mateixa que per sol·licitar un alta
  • Quina documentació es requereix per a sol·licitar la baixa dels vetlladors?
    Sol·licitud per part del titular de la llicència que trobareu al tràmit associat al final 'Renúncia a la llicència d'ocupació de la via pública per a terrasses d'establiments de restauració'
  • Què he de fer si no estic d’acord amb el rebut de les taxes o vull sol·licitar una devolució o anul·lació de les mateixes?
    S'ha de presentar una sol·licitud del titular de la llicència indicant els motius adjuntant la documentació que ho acrediti, si és el cas.  
  • És possible instal·lar altres elements a la terrassa?
    Sí. A més de taules, cadires i para-sols, es pot autoritzar la instal·lació de jardineres o mampares i estufes (veure document 'Requisits i criteris tècnics per la implantació de terrasses')

El departament gestor comprovarà la llicència d'activitat i es demanaran els antecedents d’incidències i sancions, així com els informes del Districte i la Guàrdia Urbana. Posteriorment, els serveis d'inspecció de Via Pública emetran un informe sobre la viabilitat de la sol·licitud. 

Un cop validats els tràmits anteriors, el departament gestor es posarà en contacte amb la persona sol·licitant per fer-li arribar el full de pagament de la taxa corresponent. Una vegada fet el pagament es resoldrà l'expedient atorgant la llicència demanada.

Finalment, haureu de complir amb totes les condicions i limitacions establertes en aquella així com a la normativa legal vigent, entre d'altres:

  • haureu de pintar el perímetre d'ocupació d'acord amb les indicacions i premarcatge que efectuaran els serveis tècnics.
  • haureu de deixar els espais mínims lliures indicats.
  • l'horari autoritzat constarà expressament a la llicència i al distintiu que haureu de col·locar al local en lloc visible des de l'exterior i al costat de l'accés principal.