Logo Ajuntament de L'Hospitalet

Llicència d'obra major

Sol·licitud per a realitzar obres del següent tipus:

  1. Les parcel·lacions urbanístiques.
  2. Les obres de construcció i d'edificació de nova planta, i les d'ampliació, reforma, modificació o rehabilitació d'edificis, construccions i instal·lacions ja existents. En aquests casos, les llicències han de contenir necessàriament la previsió del nombre d'habitatges o d'establiments.
  3. Les obres que comportin un canvi d’ús en les edificacions o en part de les mateixes.
  4. Obres d’urbanització en terrenys privats d’ús públic.
  5. Totes les altres actuacions en què així s’exigeixi per la legislació urbanística o per les ordenances municipals.

La persona titular de l’obra/activitat, o qui actuï en la seva representació, degudament acreditada, i en el cas de persones jurídiques el seu representant legal. En aquest cas s’ha d’aportar document que acrediti la representació.

En cas d'actuar la persona representant, si no està inscrita en el REPRESENTA, cal que aporteu la documentació que us acredita com a representant (escriptura de constitució de la societat, poders) per fer el tràmit. Si us voleu inscriure ho podeu fer en l'adreça següent: https://www.l-h.cat/representa

La resolució del procediment per a atorgar o denegar la llicència d’obres es subjecta al següent termini, a comptar des de la presentació de la sol·licitud i la documentació requerida per a la seva tramitació:
  1. Dos mesos, excepte parcel·lacions.
  2. Un mes per a les parcel·lacions
  3. Si es tramita un procediment de llicència d’obres simultàniament amb expedients subjectes a llicència d’activitats, el termini per resoldre serà el que es disposi segons el règim de tramitació a què estigui sotmesa l’activitat.
El còmput del termini de resolució restarà suspès durant el termini establert a la normativa sectorial d’aplicació per a obtenir l’informe preceptiu d’una altra administració pública, durant el temps emprat per a l’esmena de deficiències i en altres supòsits legalment previstos. El còmput del termini es reprèn una vegada esmenada o millorada la documentació o rebuts tots els informes sol·licitats.

Instruccions sobre la documentació a aportar
- El projecte bàsic ha d'anar en un únic arxiu PDF indexat amb el contingut mínim que regula el Real Decret 314/2006, de 17 de març (BOE 28/03/2006), pel qual s'aprova el Codi Tècnic d'Edificació.

- El projecte d'energia renovable ha de contemplar els termes previstos a l'Ordenança municipal sobre la incorporació de sistemes de captació d’energia solar per a la producció d’aigua calenta en edificis i construccions en Hospitalet de Llobregat.

- L'estudi d’avaluació de mobilitat generada ha de conemplar els supòsits recollits al DECRET 344/2006, de 19 de setembre, de regulació dels estudis d'avaluació de la mobilitat generada.

- El plànol d'implantació de la tanca de precaució d'obra i/o de la bastida indicant l'itinerari accessible i segur dels vianants per la vorera s'ha de fer en compliment a l’Ordenança municipal reguladora de les actuacions de naturalesa urbanística subjectes a control municipal (BOPB de data 27 de gener de 2014).

En cas de sol·licitud a nom d'una persona jurídica si la persona representant no està donada d'alta al Representa, haurà d'aportar la documentació acreditativa de la representació (escriptura de constitució de la societat, poders).

Els fitxers han de tenir format PDF i estar signats electrònicament. Cal que tota la documentació disposi de signatura electrònica del tècnic/a competent o visat del col·legi professional o certificat d'actuació professional o similar, i sense protegir el document per permetre realitzar mesures en els plànols. La signatura manuscrita escanejada no és valida.

El pes màxim del total de documents a presentar és de 48 MB. Cal optimitzar els documents pdf per reduir al màxim el seu pes. Consulteu com fer-ho a les pàgines d'ajuda del web d'Adobe.

Informes preceptius d’altres administracions:

- Direcció General de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvaments. Si l’edificació projectada es troba dins d’un dels supòsits sotmesos al control preventiu de l’Administració de la Generalitat en matèria de prevenció d’incendis, conforme la Llei 3/2010, del 18 de febrer, de prevenció i seguretat en matèria d'incendis en establiments, activitats, infraestructures i edificis, i als efectes de sol·licitar el preceptiu informe, cal aportar l'arxiu amb la portada de la documentació tècnica (formulari SP01), l'arxiu en format PDF amb la memòria i els annexos i l'arxiu en format PDF amb els plànols. Més informació a aquest enllaç.

- Agència de Residus de Catalunya. Si l’edificació projectada comporta un canvi d’ús d’un sòl que prèviament ha suportat una activitat potencialment contaminant del mateix, i d’acord amb l’article 20 del DECRET LEGISLATIU 1/2009, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei reguladora dels residus, l’ens competent en el tràmit d'obtenció d'autoritzacions o llicències requereix la presentació per part del sol·licitant d'un estudi detallat del sòl i, si escau segons els resultats, d'una anàlisi de risc feta d'acord amb el que estableix el Reial decret 9/2005, del 14 de gener, pel qual s'estableix la relació d'activitats potencialment contaminants del sòl i els criteris i estàndards per a la declaració de sòls contaminats. Aquesta informació es remetrà a l'Agència de Residus de Catalunya, per tal que emeti un informe preceptiu prèviament a l'atorgament de les autoritzacions o llicències que habiliten l'actuació, l'activitat o l'obra.

- Agència Estatal de Seguretat Aèria. Si l’edificació projectada es troba dins de l’àmbit de les servituds aeronàutiques de l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona - El Prat, segons Reial Decret 657/2022 de 26 de juliol, pel qual es modifiquen les servituds aeronàutiques de l’aeroport de Barcelona (BOE núm. 179 del 27 de juliol de 2022), es preceptiva l’autorització en matèria de servituds aeronàutiques per part de l’Agència Estatal de Seguretat Aèria. A tal efecte cal aportar els formularis de sol·licitud degudament omplerts, per tal de sol·licitar l’autorització. Podeu trobar-los a aquest enllaç.

- Afectacions ferroviàries: Metro, Ferrocarrils de la Generalitat, ADIF. Si l’edificació projectada es troba dins d’una zona de domini públic i de protecció de la infraestructura ferroviària, es requereix l'autorització prèvia del titular de les infraestructures ferroviàries, o, si s'escau, de l'ens que en tingui atribuïda l'administració, per a l’atorgament de la llicència municipal corresponent.

- Agència Catalana de l’Aigua. Si l’edificació comporta l’ocupació i/o la utilització (a dins o a sobre) del domini públic hidràulic (DPH), de la zona de servitud (ZS) o de la zona de policia de lleres (ZP) o dels béns situats en aquestes zones, es requereix l’autorització prèvia per a l’atorgament de la llicència municipal corresponent.

Documentació general

DescripcióTipusPresentacióDescàrrega
Projecte bàsicObligatoriTelemàtic i presencial
Fotografies del solar objecte de l'edificació incloent mitgeres i voreresObligatoriTelemàtic i presencial
Qualificació provisional o definitiva del règim d'habitatges de protecció oficial OpcionalTelemàtic i presencial
Documentació acreditativa del compliment de l'article 128 de les Ordenances Municipals d'edificació OpcionalTelemàtic i presencial
Certificat de solidesa i seguretat estructural visat pel Col·legi professional OpcionalTelemàtic i presencial
Estudi bàsic de seguretat i salut signat per un tècnic/aObligatoriTelemàtic i presencial
Projecte d'energia renovableObligatoriTelemàtic i presencial
Estudi d'avaluació de mobilitat generadaObligatoriTelemàtic i presencial
Plànol acotat del tractament de la mitgera indicant la superfície del parament a tractar i els materials i els colors a emprarObligatoriTelemàtic i presencial
Projecte de construcció de les edificacions existents OpcionalTelemàtic i presencial
Plànol de senyalització d'alineacions i rasants emès pel Servei de Sistemes d'Informació Territorial municipalObligatoriTelemàtic i presencial
Plànol d'implantació de la tanca de precaució d'obra i/o de la bastida indicant l'itinerari accessible i segur dels vianants per la voreraObligatoriTelemàtic i presencial

En cas de segregacions

DescripcióTipusPresentacióDescàrrega
Proforma del document públic o privat pel qual s'incrementa el nombre d'habitatges, establiments o altres elements susceptibles d'aprofitament privatiu independent respecte dels autoritzats en una llicència urbanística anteriorObligatoriTelemàtic i presencial
Nota simple o certificació del registre de la propietat on consti la descripció de la finca o edificacióObligatoriTelemàtic i presencial

De manera prèvia a l'inici de les obres i un cop notificada la llicència s'haurà de presentar la següent documentació, amb l'advertiment que, del contrari, es podrà incoar el corresponent expedient sancionador i de suspensió d'obres

DescripcióTipusPresentacióDescàrrega
Exemplar del qüestionari d'Estadística, Edificació i Habitatge de la GeneralitatObligatoriTelemàtic i presencial
Declaració jurada del contractista conforme està al corrent de les seves obligacions fiscals i amb la Seguretat Social, i també, en matèria de seguretat i salut laboralObligatoriTelemàtic i presencialDescarregar
Document d'acceptació dels residus segons model facilitat per l'Agència de Residus de Catalunya, signat per un gestor de residus autoritzatObligatoriTelemàtic i presencial
Full d'assumeix de direcció d'obres visat pel Col·legi professionalObligatoriTelemàtic i presencialDescarregar
Full d'assumeix de direcció d'execució de les obres visat pel Col·legi professionalObligatoriTelemàtic i presencialDescarregar
Full d'assumeix amb permanència a l'obra del tècnic/a visat pel Col·legi professional OpcionalTelemàtic i presencialDescarregar
Projecte tècnic de infraestructures comuns en els edificis per l'accés als serveis de telecomunicació a l'interior de les edificacionsOpcionalTelemàtic i presencial
Certificat d'eficiència energètica en fase de projecteObligatoriTelemàtic i presencial
Projecte Executiu d'edificació visat pel Col·legi professionalObligatoriTelemàtic i presencial
Certificat de projecte d'energia solarObligatoriTelemàtic i presencialDescarregar
Llegenda
Tipus de documentació a aportar
  • Opcional
  • Obligatori
Presentació
  • Presencial
  • Telemàtic
  • Ambdues

Per tramitar per internet heu de disposar d′un sistema d′identificació acceptat pel servei VÀLid.

  1. Cliqueu sobre el botó Tramitar on-line.
  2. Identifiqueu-vos amb qualsevol dels sistemes acceptats pel servei VÀLid.
  3. Empleneu el formulari que s'obrirà.
  4. Adjunteu, si cal, els arxius o fitxers de la documentació necessària per al tràmit.
  5. Cliqueu enviar. En aquest moment estareu signant la sol·licitud per presentar-la al registre electrònic de l'ajuntament
Finalitzat el tràmit rebreu un correu electrònic amb el justificant de la seva presentació.

Nota: Consulteu aquesta ajuda per comprovar que la configuració del vostre equip és compatible amb els requisits tècnics de l'aplicació.

Tramitar on-line


La documentació annexa a la sol·licitud s’aportarà en suport electrònic, amb les següents característiques:

  • Plànols en versió editable i en versió pdf amb signatura digital
  • Resta de documentació en versió pdf amb signatura digital (un arxiu per cada document)
Presenteu la documentació que s’esmenta tot seguit, a les oficines indicades.

Instància en paper

Sol·licitud

Documentació necessària


Segons les ordenances fiscals vigents.
No és necessària la resolució per part d'un òrgan administratiu

En el cas que:

  1. L’edificació es trobi afectada per línees aèries (elèctriques, telefòniques...), caldrà sol·licitar durant el decurs de les obres a la companyia subministradora, el soterrament de les línies.
  2. S’aprofiti la connexió d’abocament existent a la xarxa pública de clavegueram, caldrà posar-se en contacte amb el departament d’Infraestructura Urbana d’aquest ajuntament.
Les deficiències que es detectin pels serveis municipals en la sol·licitud de llicència, seran comunicades a la persona interessada,  perquè en el termini màxim de deu dies procedeixi a la seva esmena.

En cas de no esmenar les deficiències comunicades en el termini assenyalat, es tindrà a la persona interessada per desistit/desistida de la seva petició, d’acord amb l’article 71.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Si amb la documentació aportada no es reuneixen els requisits exigits per la legislació específica aplicable per aquest procediment, es requerirà a l’interessat perquè, en un termini de deu dies, repari la falta o adjunti els documents indicats als informes tècnics municipals, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que ha de ser dictada en els termes que preveu l’article 68, de la Llei 39/2015, de 1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú

Estan subjectes a llicència urbanística prèvia, tots els actes de transformació o utilització del sòl o del subsòl, d’edificació, de construcció o deconstrucció d’obres.

A efectes administratius de tramitació de les llicències i segons la seva naturalesa, les llicències d’obres es classifiquen en majors o menors.

Les llicències s’atorguen sens perjudici de la resta d’autoritzacions que siguin preceptives d’acord amb la legislació de règim local o sectorial.

No estan subjectes a llicència urbanística:
  1. Les obres d’urbanització que consten en els plans i els projectes degudament aprovats definitivament.
  2. Les parcel·lacions o la divisió de finques incloses en un projecte de reparcel·lació.
  3. Les obres i actuacions a realitzar que en funció de la seva entitat, o la legislació urbanística, se subjectin al règim de comunicació prèvia o declaració responsable.
L'estat de tramitació de la seva llicència es pot saber enviant un correu electrònic amb el número d'expedient a l'adreça llicenciaobres@l-h.cat.