L’Ajuntament de L’Hospitalet ha posat en marxa un seguit de modificacions al web amb l’objectiu de millorar els canals de comunicació amb la ciutadania, com és la Finestreta Única Empresarial Local, la introducció del sistema VÀLid i l’ampliació dels tràmits que es poden fer a través d’internet.
El consistori aposta per millorar l’eficiència en la gestió i la relació amb la ciutadania i per fer servir les noves tecnologies per aconseguir-ho. L’Oficina d’Atenció a la Ciutadania (OAC) ofereix a les persones usuàries un servei de gestió assistida per tal de guiar-les en la utilització d’internet per als tràmits i per accedir a la informació municipal.
L’alcaldessa, Núria Marín, ha explicat que “l’objectiu és fer més fàcil la tramitació, volem donar atenció personalitzada al ciutadà i a les empreses que hagin de realitzat gestions sense que s’hagin de desplaçar per ser atesos de manera presencial. La tecnologia ens ajuda a fer moltes coses sense sortir al carrer”.
Tal com recull el Pla d’inversions municipal 2016-2019, en aquest període l’Ajuntament invertirà 5.114.966 euros en innovació en les tecnologies municipals de gestió de tràmits, atenció a la ciutadania i gestió dels serveis públics. Al llarg de l’any 2016 es van realitzar 63.471 tramitacions a través de la seu electrònica.
Una de les novetats més destacades és l’adscripció de l’Ajuntament a la Finestreta Única Empresarial (FUE) de l’Administració Oberta de Catalunya. Mitjançant el servei FUE Local, l’Ajuntament permet la presentació telemàtica d’una sèrie de tràmits relacionats amb l’alta d’una activitat econòmica. Els tràmits que es poden realitzar són els següents:
• Comunicació prèvia ambiental municipal
• Comunicació prèvia d’obertura
• Comunicació prèvia de modificació no substancial d’una activitat amb efectes sobre les persones o el medi ambient
• Declaració responsable d’obertura
• Declaració responsable en matèria de salut alimentària
• Sol•licitud d’informe previ en matèria d’incendis
• Comunicació de canvi de titularitat d’activitats
• Llicència ambiental
• Sol•licitud d’informe urbanístic associat a la tramitació d’activitats
A més, la informació d’aquests tràmits s’integra en la cerca guiada de tràmits del Canal Empresa de la Generalitat de Catalunya, una eina per conèixer els tràmits necessaris per desenvolupar qualsevol activitat econòmica independentment de l’administració competent.
D’altra banda, es posa a servei de la ciutadania un nou sistema d’identificació d’usuaris i signatura de documentació dins de la seu electrònica i la carpeta ciutadana amb l’objectiu de millorar la comunicació digital de la ciutadania amb l’Ajuntament.
A més dels sistemes acceptats fins ara, les webs municipals permeten utilitzar el sistema VÀLid, de l’Administració Oberta de Catalunya (AOC). VÀLid ofereix accés als diferents sistemes d’identificació que els ciutadans poden emprar a l’hora de relacionar-se amb l’Ajuntament i dóna solució als problemes d’utilització dels certificats digitals.
Entre aquests sistemes d’identificació hi ha l’idCAT Mòbil, un mecanisme d’identificació i signatura electrònica orientat a la ciutadania basat en l’enviament de paraules de pas d’un sol ús al mòbil, que faciliten l’ús per part de la ciutadania. L’idCAT Mòbil és un sistema gratuït, segur, que no caduca en el temps i que permet identificar la persona usuària i la signatura sense cap contrasenya ni PIN des de qualsevol telèfon mòbil, tauleta o ordinador. Tampoc no requereix la instal•lació de cap tipus de programari. L’Ajuntament de L’Hospitalet és entitat certificadora de l’idCAT Mòbil i de CATCert.
A més, a partir d’aquest mes, la ciutadania podrà realitzar més tràmits entre els quals destaquen els següents:
• Presentació d’instàncies generals al Registre electrònic a través de la seu electrònica. Aquest tràmit permetrà presentar una sol•licitud, escrit o comunicació adreçada a qualsevol departament de l’Ajuntament per als casos en què no es disposi d’un tràmit específic per fer-ho.
• Aportació de documentació a un expedient obert.
• Increment dels tràmits específics que la ciutadania pot presentar a través del Registre electrònic (de 10 s’ha passat a més de 60 tràmits accessibles del catàleg de tràmits de la seu electrònica).
Entre d’altres, a través del web municipal es poden fer els següents tràmits: consultar les dades d’empadronament; obtenir l’emissió electrònica dels volants d’empadronament i de convivència; consultar els tributs als diferents padrons fiscals; consultar els rebuts pagats els darrers quatre anys i els pendents de pagament; canviar de domicili fiscal per a tots els impostos (tramitació finalitzada electrònicament), i justificants de pagament. Alguns dels tràmits es poden realitzar també a través del telèfon 93 402 94 94.