Logo Ajuntament de L'Hospitalet

Sol·licitud d'arbitratge de Consum

Sol·licitud d'arbitratge de Consum davant la Junta Arbitral de Consum de L’Hospitalet (JACH) per tal de resoldre les reclamacions relatives a problemes o conflictes en la compra de productes o en la prestació de serveis.

L’arbitratge de consum és un procediment alternatiu de resolució de conflictes mitjançant el qual les parts (consumidor i empresa), de forma lliure i voluntària, confien la resolució d’un conflicte a la JACH i queden vinculades per la resolució que es pugui dictar, que s’anomena laude.

El laude té efectes de cosa jutjada, és d’obligat compliment i té els mateixos efectes que una sentència judicial. Si no es compleix el laude, la part perjudicada podrà demanar-ne al jutjat el seu compliment en via executiva, com si es tractés d’una sentència judicial.

Les persones consumidores poden presentar sol·licituds d’arbitratge en relació a conflictes sorgits en la compra de productes o en la prestació de serveis. 

Es consideren persones consumidores les persones físiques o jurídiques compradores de productes o usuàries de serveis sempre que no actuïn en un àmbit d’activitat empresarial o professional.

  • Cal haver presentat la reclamació a l'empresa.

Quan sorgeixi un problema o un conflicte en matèria de consum que no heu pogut resoldre. Prèviament, s'ha d'haver presentat la reclamació a l'empresa.

No es poden admetre sol·licituds si ha transcorregut més d’un any des de que es va interposar la reclamació a l’empresa
El termini per a resoldre l'admissió o inadmissió a tràmit és de 21 dies.
Si manca algun requisit, se us requerirà l’esmena en un termini màxim de 10 dies hàbils.
El termini per a emetre laude és de 90 dies a comptar des de l'inici del procediment, prorrogables en 90 dies més en casos d’especial complexitat. Per a iniciar el procediment cal que hi hagi conveni arbitral (que l’altra part estigui adherida prèviament al sistema arbitral o bé que accepti singularment l’arbitratge proposat).

DescripcióTipusPresentacióDescàrrega
Reclamació prèvia a l'empresaObligatoriTelemàtic i presencial
Respota de l'empresari a la reclamacióOpcionalTelemàtic i presencial
FacturesOpcionalTelemàtic i presencial
ContracteOpcionalTelemàtic i presencial
Llegenda
Tipus de documentació a aportar
  • Opcional
  • Obligatori
Presentació
  • Presencial
  • Telemàtic
  • Ambdues

Per tramitar per internet heu de disposar d′un sistema d′identificació acceptat pel servei VÀLid.

  1. Cliqueu sobre el botó Tramitar on-line.
  2. Identifiqueu-vos amb qualsevol dels sistemes acceptats pel servei VÀLid.
  3. Empleneu el formulari que s'obrirà.
  4. Adjunteu, si cal, els arxius o fitxers de la documentació necessària per al tràmit.
  5. Cliqueu enviar. En aquest moment estareu signant la sol·licitud per presentar-la al registre electrònic de l'ajuntament
Finalitzat el tràmit rebreu un correu electrònic amb el justificant de la seva presentació.

Nota: Consulteu aquesta ajuda per comprovar que la configuració del vostre equip és compatible amb els requisits tècnics de l'aplicació.

Documentació necessària

  • Documentació relativa al conflicte (factures, contractes, publicitat, fotografies, etc).
  • Altres proves que consideri adients.
  • En cas que s’actuï per representació (comunitats, associacions, societats): document que acrediti la representació de la persona que signa la sol.licitud (acta de nomenament, escriptura, estatuts,..).

Tramitar on-line

Podeu aportar la documentació necessària a qualsevol de les oficines indicades o presentar-la per qualsevol mitjà admissible en dret segons la normativa legal vigent. Podeu consultar els punts de registre a www.l-h.cat/oficinesregistre

Instància en paper

Sol·licitud

  • Llei 7/2017, de 2 de novembre, que incorpora a l’ordenament jurídic espanyol la Directiva 2013/11/UE, del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de maig de 2013, relativa a la resolució alternativa de litigis en matèria de consum
  • Reial decret 713/2024, de 23 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament que regula el Sistema Arbitral de Consum (BOE núm. 178, de 24/07/2024)
Presidència de la Junta Arbitral

No poden ser objecte d’arbitratge de consum (art. 2 i 35 RD 713/2024, d’arbitratge):

  • Les matèries que no són de lliure disposició.
  • Les controvèrsies sobre intoxicació, lesió, mort o amb indicis de delicte, inclosa la responsabilitat per danys i perjudicis que se’n derivin.
  • Les controvèrsies referides a serveis públics d’interès general, no econòmiques o prestacionals, facilitats per les administracions públiques.
  • Les reclamacions sense fonament o sense afectació dels drets i interessos econòmics dels consumidors.
  • Els litigis de consum que ja hagin estat resolts o plantejats davant un òrgan judicial o de resolució alternativa de conflictes de consum.
  • Les sol·licituds d’arbitratge que hagin estat inadmeses per una altra Junta Arbitral de Consum o conclòs el procediment per l’òrgan arbitral per les causes de l’art. 44 RD 713/2024, deixant expedita la via judicial.
  • Si el consumidor no s’ha posat prèviament en contacte amb l’empresari per resoldre el conflicte de consum o ha transcorregut més d’un mes sense resposta.
  • Si ha transcorregut més d’un any des de la interposició de la reclamació a l’empresari.
  • Si el contingut de la reclamació és vexatori.
L’arbitratge de consum es decidirà en equitat llevat que les parts optin expressament per la decisió en dret.

A l’arbitratge de consum les parts es representen i defensen elles mateixes, sense necessitat d’assistència d’advocat ni procurador.

Cal tenir present que l’art. 35.1.j) de la Llei 7/2017, de 2 de novembre, per la que s’incorpora a l’ordenament jurídic espanyol la Directiva 2013/11/UE, del Parlament Europeu i del Consell de 21 de maig de 2013, relatiu a la resolució alternativa de litigis en matèria de consum, estableix expressament que és obligació de l’Ajuntament facilitar a la seva pàgina web les causes d’inadmissió a tràmit d’una reclamació de consum.

Procediment: Si l’empresa es troba adherida al Sistema Arbitral de Consum o bé ha acceptat singularment l’arbitratge proposat, aleshores es nomena un òrgan o tribunal arbitral que resoldrà el conflicte

Reconvenció: La part reclamada, en el moment de contestar a la sol·licitud d’arbitratge, a més d’oposar-se en tot o en part a la pretensió de la persona consumidora, pot també formular la seva reclamació (p.e. que pagui el producte o servei). Si aquesta reconvenció és admesa, el laude decidirà sobre les pretensions d'ambdues parts.